Jag vill känna tro..

Dag 01 – Presentation av ditt liv
Dag 02 – Min favoritsyssla
Dag 03 – I min handväska 
Dag 04 – Min tro 
Dag 05 - Mitt bästa skämt 
Dag 06 – Min bästa vän 
Dag 07 – Ett ögonblick 
Dag 08 – Mina föräldrar 
Dag 09 – Mina syskon 
Dag 10 – Det här upprör mig


Det är väl bara att tuta och köra, nu när jag inte har något att göra för stunden!

Min tro

Jag tror på offantligt mycket. Jag tror att springer man rätt kan man komma till perrong 9 och 3/4 när man är på King's Cross.
Jag tror att David Brown var något på spåret när han skrev Da vinci koden. För er som läst boken eller sett filmerna så vet ni att de i boken tror att jesus gifte sig bla bla bla och fick iaf en dotter. Släkten lever vidare.
Att Jesus var en människa. På något sätt blir det lättare att tro på, då var han mänsklig. För det är minst lika fachinerande att någon gick runt och var så klok, speciellt i dagens samhälle när var och varannan människa tror som bäst på sin psykolog.
Det där med Jesus tycker jag är svårt. Jesus och Gud. Liksom jaaa.. och neeeej på samma gång.   Nja?


Jag tror alla har haft det ögonblicket i livet då man sällt sig rätt upp och ned och sagt, " snälla gud, jag vet att vi inte snackar mycket, men jag lovar att hjälper du mig nu kommer det bli oftare"

Jag har gjort det, mer än en gång. Alla fotbolls matcherna. Tuffa beslut mm. Dock kan jag lova att jag är en artig flicka och har det slagit in har jag tackat Gud efteråt.

Ibland, när man sitter där i kyrkbänken. Kan jag finna sådan ro i att inte tänka mer än att det finns någon där som lyssnar på mig. Om det nu sedan är Gud, me myself and I, Doris och Gösta eller någon annan filur, spelar faktiskt ingen roll.
Att bara få tro att någon finns där och förstår en, en som inte dömer en.
Jag tror att man får tro som man vill. Tror jag på Gud tror jag att han vill alla väl. Att ingen ska komma till skada. Så de som skadar sig och säger att de gör det för sin Gud. Nej det tror jag e bullshit.

När jag konfirmerades var jag på läger i Höör i en månad. Det fick mig att växa något otroligt. Många trodde när man berättade om det att vi satt i ringar och gungade fram och tillbaka i bön. Vilket vi inte gjorde. Vi sjöng, målade gjorde teatrar, gjorde en egen film. Och hade jätte roligt i en hel månad. Vi lärde oss. Vi satt inte och pluggade biblen, utan vi lärde oss om människan i större perspektiv.
Vår otroliga präst sa ett par väl valda ord som jag har hållit fast vid som en Koala håller fast vid ett träd.
Jag säger inte åt er att knäppa händerna när ni ber, ni ska känna att ni alltid ska kunna prata med gud. Oavsett om ni knäpper händerna eller inte
Jag tror inte någon satt med knäppta händer efter det. Vem har kommit fram till att man ska ha knäppta händer? Jag ska väl alltid kunna prata med min tro om jag behöver det? Annars är det kasst.

Jag tror på en massa andra saker också. Kärlek, god mat, vänskap, lycka, kärlek, snälla barn, otroligt god dippsås från Sverige, kärlek.
Någon mer än jag som upptäckte att kärlek kom på tal?
Jag tror på kärlek för att kärlek är en känsla, att få känna en känsla är en otrolig förmån. Då känner man att man lever. Och att få känna att man lever är det viktigaste.
Jag tror på att få gråta när man är ledsen, att få ha utlopp för sina känslor. Alla känslor ... ;)
Jag tror på livet.

Så för att citerar mig själv som barn :
- Käre snälle gode Gud. Gör så att jag får leva mitt liv, precis som jag vill. precis som det är mening att jag ska leva. Låt mig få uppleva. Tack och Amen
Drömmar tror jag också på, man ska aldrig sluta drömma... för då är det kört..

Jag tror på hoppet, för hoppet är det sista som överger en


Jag tror på en hel del andra saker också, men tror ni inte redan att jag är dum i huvudet så gör ni det graniterat om jag berättar det ;)
Don't worrey, be happy


Jag tror som så att tro man bara på sig själv så har man kommit en bra bit på vägen.

*TjingTjing*
Kommentarer
Postat av: Issa

Det här får nog klassas som dagens inlägg :)

2011-08-17 23:14:37
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: