1700-talet

Wow. jag ska försöka skriva vad jag har på hjärnan, även om det är mitt i natten -.-

När jag kom hem fann jag mig återigen sittandes framför datorn och läsa om Marie Antoinette och Georgina Spencer. Wow asså vilka kvinnor. Filmerna är outstanding, jag kan verkligen se dom om och om igen!

Jag suger åt mig all fakta som en svamp. och kan sedan sitta och prata om det, tyvärr tror jag inte att mina åhörare är lika intresserade.

Fan att jag inte kunde läsa Historia....!!!!!!!!

Något som jag precis upptäckt är följande:

Vi tar det från början. Marie Antoinette gifte sig med Ludvig XVI  ( 16) Men har som alla visste om ett förhållande längre fram med den svenska Greven Axel Von Fersen. Kul att Sverige kunde bidra med något under den Franska revolutionen, njutning åt Frankrikes drottning ;) Det är ju även han som försöker rädda kunga familjen men det misslyckas ju och alla avrättades.
I alla fall. Georgina Spencer  gifte sig måndagen den 6 juni 1774, dagen före sin sjuttonde födelsedag, med William Cavendish, 5th Duke of Devonshire. Deras äktenskap var inte det bästa och även fast Georgina eller G som hon kallades försöker blunda för hennes makes ständiga otrohetsaffärer så är hon inte lycklig.
Hon träffar Elizabeth Foster eller Bess som hon kallades av de närmsta. Bess blir hennes närmsta vän.
Tills den dagen hon upptäcker att hennes make även satt klorna i henne. Bess förklara att hon gjorde det endast för att det var hennes sista utväg. William var av så pass hög rang att han kunde få henne att återse hennes söner. ( i filmen påstås hon ha 3 söner, enligt fakta jag hittat har hon 2 söner och en dotter  som avled 8 dagar gammal med sin FD make John Thomas Foster)
Georgina föreslår då ett avtal, dom kan fortsätta ha sin relation om hon får träfffa Charles grey. Som hon är djupt förälskad i. Givetvis är detta inte påtal och William nekar henne. Han skickar iväg henne ut på landet där hon föder sitt 4 barn, dock Mr. Grey's barn Eliza.  Sedan tidigare hade Georgina med sin make 2 döttrar och en son, men hon uppfostrade även Williams dotter, som föddes av en piga som dog.
Hon besökta Eliza många gånger innan hon dog i leverskador 48 år gammal. Eliza som växte upp hos familjen grey söpte sin äldsta dotter till Georgina.
Prinsessan Diana är i rakt nedstigande led släkting med Georgina. ( Hur häftigt är inte de)
Så till poängen, Georgina var en av Marie Antoinettes favoriter, enligt min åsikt var dom mycket lika. båda hade ett stort intresse för fester, spelande och modet. Bess, Georginas bäste vän hade också ett förhållande med den svenska Axel Von Fersen.

Wow vilken liten hingst vi avlat här i Sverige, rände runt i både England och Paris och hade kul!

återigen wow. jag hade kunnat sitta i timmar och läsa. Hittade sidor där man kan köpa 1700-tals klänningar ( jag svimmade nästan) och en sida med fakta och böcker och WOW WOW WOW

Nu får jag nog asa mitt as till sängen, i morgon så ska man träffa konfirmanderna... önska mig lycka till ;)

georgiana cavendish












Marie Antoinette
Hans Axel von Fersen2.jpg Axel von Fersen


( bilder och fakta har jag hittat hos slottsfrun.se deffinitvit värd ett besök!! och wikipedia)

*TjingTjing*

Kommentarer
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: