SKUL- ledarutbildning

I helgen har jag varit på ledarutbildning i Höör på mitt favoritställe Åkersberg!
Jag är medlem i något som heter SKUL  -Svenska Kyrkans Unga i Lunds stift. Och denna helgen har jag varit på ledarutbildning som sagt.
Jag vill passa på at varna, det kan bli ett långt inlägg, och det kommer INGA bilder. då jag inte haft kamera med mig.

I fredags åkte 16,23 satte jag och Hanna HL oss på tåget mot malmö. I Hässleholm hoppade Lisa och Erik på, Vi hoppade sedan av i Höör, och när vi sedan spenderat ca 5 min på att gå till Åkersberg  var vi framme en timme tidigare. Det började kl 18,00 Så vi fick vårt rum ( jag Lisa och Hanna i samma rum Sara svikisen kom inte:O ) Nr 3!! :D samma rum som jag bodde i en hel månad under konfirmationen :D

Så kl 6 var det då middag då hade alla kommit. jag tror vi var ca 30 st med ledarna också.
Vi åt ris och korvstroganoff  och sedan hade vi kuddkull och spelade upp små teatrar för varandra, så vi skulle lära känna varandra, även om många av de som var där redan kände varandra.
Till min och absolut hennes förvåning så var vi två st från lilla Näsum :O Jag och prästen iKa :D så jag har lovat att hjälpa henne, så hon fick mitt nr och var väldigt glad att lilla jag fanns!

Efter det så somnade vi gott, givetvis var det andakt och kvällsfika innan vi la oss ca halv 11.  
PÅ morgonen var det frukost redan halv 8 då vi skulle till Lund på stiftmöte.
Innan hade vi valt 3 st seminarie. Jag hade valt rättvistmärkt, och alla kan sjunga gospel, och sedan countdown to copenhagen.  Jag fick de två första.

inledningen bestod av att några olika präster från Lund presenterade sig, sedan pratade biskop Antje. och det internationella inslaget var när paret från Sydafrika presenterade sig, samt en från Tyskland och en från Palestina.
sedan började det första seminariet. när jag satt och lyssnade på den någorlunda intressanta föreläsningen så bara slår det mig, fan vad trött jag är! ögonen blev så tunga och jag skämdes så mycket. till råga på allt så satt Jag och Lisa längst fram mitt emot henne som pratade pinsamt...

Efter det var det lunch, det såg gott ut, vi fick veta att det var vegetariskt och skenet kan bedra!!
det är allt jag har att säga om middagen..
 Efter det var de seminaire nr 2. Alla kan sjunga gospel. Det visade sig att vi var rätt många från "vår" grupp jag, Linda, Hanna, Simon, Linus, Kim, Viktor, Simone, Sara och Dessan. och det var SÅ KUL!
Vi sjöng We are marching in the light of god ,  Hold on just i little while longer och What a mighty God we serve- Medley. 

Vi fick sedan veta att vi skulle vara med på mässan under kvällen som hölls i Lunds domkyrka. Vi var ca 30 st i kören så det lät väldigt maffigt!!
Tyvärr missade vi två föreläsningar pga. att vi skulle till kyrkan och öva mm.
Så vi gick och köpte godis. MUMS Simon har världens mest varierande godissmak right? ;)
Sedan så satt hela "gospelgänget" i Kryptan och snackade med damerna som var ordinarie medlemmar i kören. Oj så kul vi hade Det visade sig att några var från blekinge! och Sölvesborg. En av dom som sa att jag hade en väldigt vacker röst =D hade en dotter som gått i samma klass som min farbror! Vist är världen liten!
Sedan skulle vi tåga in.
I spetsen gick Biskopen, sedan 10 präster sedan 4 st präster till med rött under deras dress ( har inte läst på och vet inte om dom var något spec) sedan gick tre st ljusbärare sedan kom vi i kören två och två och efter de kom den svensk- finska kören.  Också kommer vi in och möts av en fullsatt domkyrka Något mäktigare har jag sällan skådat!
Vi i kören satt / stod i trappan under hela mässan. Så sjöng vi och lyssnade tog nattvarden och det var utan tvekan den bästa mässan jag varit på. Våra utländska gäster läste även olika bibeltexter på deras språk. Det var väldigt häftigt! Men jag tror att alla blev väldigt överraskade när den finska prästen gick fram och började "prata" jag ryckte till hela jag, och dom fick tydligen stänga av mikrofonen!

Sedan åkte vi hem till sköna Åkersberg, där vi åt mat köttfärs och spagetti pinnar MUMS, fast jag var VÄLDIGT mätt efter godiset!  Men man åt ändå!
sedan diskuterade vi om dagen och fick i kreativt visa hur vi upplevt dagen. sedan hade vi andakt i kapellet med iKa och sedan satt vi uppe ett tag i biosalongen, och snackade. medans några planerade olika helger och grupper som dom fixade i deras församlinghem.

Ja sedan sov vi igen. och ytterligare en dag hade gått!
I dag åt vi frukost och packade, sedan hade vi mässa i kapellet i regnbågens tecken. efter det så hade vi utvärdering. och pratade om helgen, vi hade även olika diskussioner

Sedan åkte var det dags att åka hem. Jag Hanna, Simon, Linus, kim, Dessan och Viktor åkte hela vägen hem tillsammans, men jag och Hanna hoppade så klart av i Näsum medans dom åkte vidare till Jämshög!

det var en otroligt lyckad helg tycker jag
Och snart ska jag invigas som ledare, då jag ska vara ledare på Hokas Juniorläger!
Jag super längtar. Innan dess så är det planering den 22/10 så Therese hoppas jag kan fira dig någon annan dag! OM inte annars så är det i k stad vi ska planera så det funkar nog!

NU får ni ha en trevlig helg, nu ska vi Familja och jag köra till Kyrkhultar'n och äta

God natt!

*TjingTjing*


Kommentarer
Postat av: Mormor

Hej Hanna,vill bara säga att det var så härligt att läsa om din helg. Det är nog något som kommer att passa dej bra med att vara ledare. Du har ju tränat i flere år på dina bröder, så praktik har du.

Nu skall jag gå och lägga mej, ja det är sent men väven skulle bli färdig först och så fick jag titta till dej.

MM

2009-10-20 01:41:03
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: