Prag

Ja hörrni, nu är ni allt sugna på att höra om vår weekend, jag har ju tjatat om den i ett par veckor här…

05,00 rullade bilen från Södergården i fredags morse. Vi han med en kaffe och macka på Starbucks innan vi steg ombord på planet som 08,40 lyfte mot Prag.

Vi landade en timme och tjugo minuter senare. Och jag fick verkligen utomlandskänslan. Men blev snart varse skillnaden när det inte kom någon 30 graders värme farande i ansiktet är vi klev ut på gatan. På bussen till tunnelbanan och sedan klev vi upp vid Andêl 100 m från vårt hotell. Väl ovanför jordytan märkte vi snart att Prag bjöd på molnfritt och soliga häääärliga 14 grader. Det var riktigt härligt och vi gick en sväng för att fördriva tiden fram till incheckning. JP tog min hand och ledde mig fram till min version av himmelriket, The OPI nail Shop. !”!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag som vetat om butiken innan hade inte vågat ta ut något i förskott då jag blivit såå besviken på liknande butiker innan. Men alltså Hallå. Redan på disken stoltserade de med hela nya Alice i Underlandet kollektionen, som inte släppts Eller promotats i Sverige. Fay råkade ha ett av dem på sin önskelista, Fearless Alice. Jackpot! För 290Ckr cirkus 100 svenska plockade jag ner det, ett till från samma kollektion till mig och två till mig från nya Soft shades kollektionen som inte släppts i Sverige ännu! Redan här var jag ju som ni kanske förstår fullt nöjd med helgen. Vi tog sedan en snabb lunch innan vi gick mot hotellet. Efter en drink i baren där och ett städat rum fick vi sedan nyckeln till vår casa för de kommande två dagarna. Väl inne i hallen ser vi stora fönster, toalett och ett vardagsrum. Sen upptäcker vi trappan, yes trappan. Vårt hotellrum var i TVÅ våningar. Det kan vara det lyxigaste jag varit med om, på ovanvåning blev utsikten om möjligt ÄNNU bättre då vi nu såg över de närmsta husen och hela Prag bredde ut sig under oss. Där uppe låg också ytterligare en toalett och då sängen.

Sen blev det åka av. Från hotellets Lobby kunde man ta en linbana, en liten ranglig sak från lobby upp på berget till nästa lobby. Hotellbyggnad två. Ute på deras terrass var utsikten magisk och vi söp in Prag i solskenet. Sedan styrde vi stegen mot gamla stan. Över första bron gick bra och sedan gick vi ned för att kunna gå längs vattnet där det var smockat med folk som njöt i solskenet. Inne i stan blev det dock glesare och det var inga problem att hitta två lediga stolar på The Irish time där Jp svalde andra ölen och jag deras äppelcider. Vi njöt till fullo innan vi tog steget bort mot Astronomiska uret och sedan vidare mot Old town square. Där gick vi en sväng och luktade på all mat och kollade på alla fina grejer i de olika marknadsstånden. En barnkör sjöng i sina fina dressar på en scen och det var väldigt gemytligt. Vi intog kvällsmat på hard rock café, och avslutade sedan med att köpa en varsin strut handgjorda potatischips av en liten gubbe i sin hydda. På dem knaprade vi nästan hela vägen hem, sista biten hoppade vi på en spårvagn för att få lite tjus.

Vi vaknade 06,40 lördag morgon med kurrande magar. Vi slogs med kineserna över frukost buffén. Får verkligen hålla med John, de kan verkligen INTE bete sig. Jag har trott han har överdrivit med sina historier, men icke. Och ändå tror jag detta var light versionen!!

Efter frukost begav vi oss sedan mot shopping gatan för lite shopping, vi hittade en OPI butik till, denna något blygare än första men två lack till fick ändå smyga ner i min väska!

Bland marknadsstånden även här fanns en liten hage med diverse djur, hästar, lamm och getter där man för cirkus 5 svenska kronor kunde få mata dem med en näve pellets. När vi går förbi kastar John ett längtande öga och säger, ” Åh jag blir nästan lite kär i den geten, vore det  inte roligt att ha några sådana hemma?” Jag var inte fullt så övertygad men vi fick gå närmare så JP fick conecta lite. Geten var mycket nöjd över lite klappar, men återgick strax till att med tungan försöka få ut lite pellets från apparaten bredvid. Efter lite korttagning strövade vi vidare.

Det där biblioteket jag ville hitt visade sig vara precis sådär svårt att hitta, så efter ett tags letande gav vi upp. Istället drog John med mig in på medeltida tortyr redskaps museet………

Innan vi åkte tillbaka till hotellet för en eftermiddagsvila vid 3 tiden sög John tag i en Langos och jag i en strut till med varma chrispiga chips! Så jäkla goda, och så kul att se  på när de gör dem också!

Under helgen provade vi även på trdelnik som är en liten rund deg de doppar i socker och nötter som sedan rostat över eld. På vissa ställen kunde man få dem fyllda med glass eller frukt. Vi gjorde det enkelt och tog från torget ( minst kö) där smörade de på nutella på insidan och en varm sådan delade vi sedan på. Vart väl helt OK men nästa gång vill jag nog ha mer fyllning!

Söndagen spenderades i det shoppingcenter som låg bredvid vårt hotell. Ett varv där innan vi gick tillbaka till vårt hotell för dusch packning och utcheckning. Sedan åt vi lunch på JPs favorit bar innan vi påbörjade resan mot flygplatsen. Väl på flygplatsen checkade vi snabbt in på Loungen. Det har sina fördelar att komma in i en resvan familj. Där stod baren, och snacksen och väntade på oss. Och vi slog och bekvämt ner i en varsin fåtölj.

När vi till slut kollar upp från vår bubbla för att se vilken gate vi ska gå till ser vi att flyget är försenat från 18,05 till 19,15. Surt men vi satt ju rätt så bra.

Närmre sju börjar vi röra os mot gaten, väl där står vi i kö till kvart i 8 och ser hur ankommande från Barcelona lämnar vårt plan, och väntar lite till på att flygpersonalen ska dyka upp. Till slut lyfter vi och kort där på landar vi i Köpenhamn. När klockan slår 21,06 kommer vi med andan i halsen till biljetthallen och inser att sista tåget direkt till Älmhult nu rullar iväg under fötterna på oss. John ställer sig i den 20 m långa kön till tågbiljetten och när den väl är printad å klar tar vi löpet mot Burger king för kvällsmat. 21,46 går tåget mot Hässleholm där vi direkt kunde hoppa på nästa tåg mo Älmhult. 12,30 landade vi i vår egna säng på Södergården och slocknade direkt.

När klockan sedan ringde 05,45 vart det förvånansvärt lätt att stiga upp. Jag tror det kommer komma som ett slag i eftermiddag. Tröttheten.

Men magen känns go och gla efter en härlig helg i Prag. En stad jag gärna besöker snart igen!

Kommentarer
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: